Wednesday, September 21, 2011

3. nädal: Võrgukogukonnad

Esimene blogi, esimene teema, esimesed võimalikud punktid – mis seal ikka nii keerulist olla saab. Martin hakkabki blogima.


Kõigepealt kasutan õppejõu poolt mainitud suunavat tarkust ning ei kirjuta Facebook'st. Vist ei olekski tegelikult „hitist“ bloginud. Hakkasin mõtlema, mis „loom“ see kogukond õigemini üldse on – ilmselt on see mingi grupp inimesi keda ühendab kindel ühine omadus,huvi,väljund,mure vms variante on palju. Määratud või kujunenud on tavad ja reeglid, mis nende elu juhib ja eksistentsi orientiiril hoiab. Paraku ei ole mainitud orientiir alati võrdse pikkusega. Analüüsimiseks valisin kogukonna, mida seob üks tegevus – tegelikult on räägitavat tegevuset tuntud juba sajandeid enne internetiaega.


Valituks sai internetipõhiste oksjonite korraldamise portaal Osta.ee. Julgen liigitada seda nimetaja – võrgukogukond – alla. Tegemist on millegipärast väga kindla seltskonnaga, kes seal alaliselt tegutseb. Hobiks? Ma tean enda tutvusringkonnast juba paari persooni, kes päevas korra või kaks lappab läbi mõned kindlad rubriigid osta.ee veebilehel – äkki keegi pakub midagi head! Osta.ee enda väitel külastatakse neid tööpäeviti üle 800 000 korra. Tegemist on hetkel (aasta 2011) Eesti suurima internetipõhise ostu-müügi keskkonnaga, kus kauplemine käib oksjoni stiilis.


Vaatame kõnelaust portaali kogukondade taastuleku faktorite aspektist:
  • Tehnoloogia areng – nagu varem mainitud on oksjon tänu tehnika arengule kolinud kooli kontserdisaalist internetti. Kiirele arengule ning kasutajate kasvule on tugeva tõuke andnud interneti ja arvutite kiire levik massidesse ning nende kättesaadavus (hinna langemine) tavainimestele.
  • Võimalus valida kõikvõimalikke parameetreid – paljudele inimestele on vastukarva rahvast täis ruumis kaubelda või „võistelda“ hea hinna pärast teiste inimestega, ollakse rohkem häbelikumad. Oma arvuti tagant pakkumiste tegemine on sellest aspektist anonüümsem ning kindlasti mugavam mainitud iseloomujoonega kodanikele.
  • Ajatu aeg – oksjon ei lõppe siis kui kell on palju või kui näiteks koolikoor tahab samasse ruumi harjutama tulla. Oksjon kestab kuni kaup on müüdud või kuni müüja poolt määratud aeg ümber.
  • Hariduslikud püüdlused – tihi leiab vajalikku informatsiooni ning ka kontakte just müüdava kauba kommentaaridest. Koos on väga kirju seltskond – erinevad omaala spetsialist. Ikka ja jälle võib leida, kus keegi räägib müüdavale kaubale lisaks või seletab kuidas õige kasutus on või kuskohast võiks täiendavat infot leida. Näide elust enesest: sõbrapoiss soetas jalgratta ning kauba oksjoni kommentaarides sai teada: kus oleks parimad kohad sõitmiseks, kuskohast ja millist varustust veel osta, mida selle kõige juures jälgima peaks ning mida peab algaja rattasportlane rattatreeningust teadma. Väga meeldiv on suhelda tarkade inimestega :)
  • Palju vaba aega, mida sisustada – kuna tegemist on keskkonnaga mis on kättesaadav arvuti ja interneti olemas-olul siis ei ole kuigi keeruline osta.ee portaali kasutamine vaba aja sisustamiseks. Üldse ma arvan umbes 90% kasutajatest külastavadki seda ainult vaba aja sisustamiseks.
  • Vajadus "millegi tõelise" järele, olgu või näilise – reeglina kolatakse ringi seal just vajadusega midagi soetada – midagi vajalikku odavalt omale leida.
  • Vahel ka otsene altruism – liikvel on palju kasutatud kaupa, mida müüja enam ei vaja. Väga tore on mõtteviis, et kellelgi äkki läheb tarvis! Selle asemel et jätta asjad niisama seisma või sootuks ära visata on hoopis tervitatavam mõtteviis need mõistliku hinna eest edasi kasutusse anda.
Pean osta.ee ideed heaks ning tänu korralikele registreerimise reeglitele (kasutaja seotakse konkreetse kodanikuga) hoitakse eemale suur hulk huligaane ning muid päevavargaid. Ilma tehnika arenguta oleks „online-oksjon“ meile päris tundmatu väljend

Mina tänan.

No comments:

Post a Comment