Thursday, September 22, 2011

4. nädal: Sotsiaalsed võrgustikud

Erinevalt eelmisest postitusest, ma seekord ikkagi käsitleks Facebook'i (FB). Tõenäoliselt saab antud teema raames konkreetne portaal palju kajastamist. Mina isiklikult tegin valiku sellise, kuna eksisteerin ka ise räägitavas keskkonnas ning tegemist on hetkel suurima omalaadsega. Kindlasti oskan FB kohta kõigeparemini nõutud punkte kirjeldada. Kui kohane, tõmban kindlasti paralleele ka muude analoogidega.
  • Identiteet – FB puhul ei saagi me väga rääkida varjunimest või inglise keelse väljendi nickname kasutamisest. Loomulikult on ka erandeid, kuid enamuses (vähemalt eestlaste puhul) kasutatakse päris nime ning seda kujul eesnimi perekonnanimi. Sama loogika kehtis varem Eestit „vallautanud“ Orkut'i kohta. Rate.ee seevastu oli pea 100% vastand kontode nimede osas, ja tegelikult ei mäletagi ühtegi juhtu kus keegi oleks seal oma täisnime all figureerinud.
  • Kohalolek – noorte seas on kohalolek FB's oluline ning peab olema võimalikult maksimumi lähedal. Tuleb olla kõigega kursis ning kaasal üüa igasugustel muudel toredatel tegevustel, mis kõnealuses keskkonnas võimalik on. Mõni aeg tagasi tekkis ka Facebook'i vestulse võimalus kus on lausa indikaator, näitamaks kellegi kohalolekut. Selline funktsionaalsus kindlasti kiirendab ja õhtuab erinevaid vestlusi tuttavatate (ja miks mitte ka võõraste) vahel.
  • Suhted – kui meenutada filmi FB loomisest (...või tekkelugu) siis algselt pidigi tegemist olema tutvusmisportaaliga ülikooli linnakus. Suhteliselt esimese ning looja arvates olulise asjana lisati võimalus märkida oma profiilile nn „perekonnaseis“. Tänaseks päevaks on lisandunud pelgalt vallaline/suhtes võimalustele palju muud – abielus, lahutatud, kihlatud jne. Suhete alla võib ka liigitada funktsiooni, millise kaudu on võimalik teisi kasutajaid märkida kui sugulasi: seejuures määratledes kellega täpselt tegu – vend, õde, ema, isa .... . Kus hakkab jooksma piir privaatuse ja mitte privaatsuse vahel? Samas FB looja Mark Zuckerberg tunnistas kunagi ausalt, et Facebook'il ja privaatsusel ei ole midagi ühist. Eks kõnealune joon peab olema määratud igaühe enda peas.
  • Vestlused – nagu juba mainitud on portaalil olemas täielikult reaalajavestlus – eeldusel, et teine vestluspartner on samal hetkel FB keskkonnas. Rakendus ise on käitumiselt võrreldav nagu Windows Live Messnger'i või Skype vestlustega. Eraldi tarkvara paigaldada vaja ei ole, vastav moodul genereeritakse Facebook veebilehel.
  • Rühmad – uute gruppide,rühmade loomine ja sinna inimeste kutsumine on imelihtne. Sellekohapealt mulle Facebook isegi meeldib. Kuulun ka ise mitmetesse rühmadesse/gruppidesse. Nii on väga mõnus/kiire/lihtne kontakteeruda näiteks oma kursusekaaslastega koolist mis sai ammu lõpetatud või minutiga edastada kõigile sõjaväekaaslastele kutse ühiseks kokkusaamiseks. See meeldib mulle väga ning see on suuresti asi, miks Facebooki üldse kasutan.
  • Reputatsioon – kuna enamus inimesi esinevad päris nime all ning ei püüa enda isiksust peita, on ainult FB-s neil raske reputatsiooni tõsta. See punkt vist nii tugevalt Facebook'i kohta ei käigi. Muidugi kui välja jätta filmides ja seriaalides huumorit pakkuv võistlust sõprade rohkuse kohta – mida rohekm sõpru sõbranimekirjas seda „kõvem kutt“. See jutt kõib just reputatsiooni tõstmise kohta mis on raske. Väga naljakalt vastupidine on reputatsiooni kaotamise võimluas – kui see peaks kuidagi juhtuma siis võid kindel olla, et Facebook annab sellele kõva võimenduse. Hoopis teine lugu oli reputatsiooniga Rate.ee keskkonnas, loodud olid isegi erinevad edetabelid ja hidamise süsteemid.
  • Jagamine – eriti midagi asjalikku FB's ei jagata. Kuigi populaarseks on saanud erinevatel firmadel enda odav reklaamimine läbi nende poolt pakutava kraami loosimise. Inimesed kes kõik konkreetset kontot (reeglina mingi ettevõte) jagavad (ilmub kõigi tema sõpradele „silmaalla“ ja levib tohutul kiirusel) siis kõigi nende „jagajate“ vahel loositakse midagi huvitavat. Suhteliselt labane reklaam näib massides töötavad kui kellavärk. Kõnealuses keskkonnas otsustab juba massi arvamus. Võrreldes mõne vabatarkvara arendava võrgustikuga ei liigu Facebook'is midagi asjalikku – põhimõtteliselt reklaam ja kasutajate jagatud viited millegile nende arvates mainimist väärivale internetis. Omamoodi jagamine on siinkohal ka lihtsalt ühe nupu vajutusega mõnes muus portaalis visata konkreetse artikli/video/loo kohta oma FB seinale mis võib levida nii väga kaugele.
Facebook hakkab juba võimaldama väga palju erinevat kraami. „Vanadel inimestel“ oli sellise nähtuse kohta ütlus: „Kui üks asi kõlbab kõigeks siis ei kõlba see millekski!“

Mina tänan.

No comments:

Post a Comment