Saturday, October 29, 2011

12. nädal: Jagamiskultuur: motivatsioon, ärimudelid ja häkkerieetika

Nädala ülesanne: Loe läbi Raymondi Hacker-HOWTO (eesti või inglise keeles) ja kirjuta selle kohta hinnang.

Olen lugenud ülesandes mainitud kirjatükki ka varem, siiski tegin seda uuesti (seekord proovisin eesti keelset varianti – tubli töö Kakk!). Pean tunnistama, IT inimesena leidsin sealt palju mis minu enda kohta käib. Küll aga mitte kõik ja mõnes asjas olen ma erineval arvamusel mainitud kirjatüki autoriga (igaks juhuks mainin kohe siin oma toetust häkkerikongukonnale ning olen pigem nende pool kui kusagil mujal). Mõningased häkkeri mõttemaailma erinevused tulevad tõenäoliselt minu ja Raymondi vanuse vahest ning tema stardist päris häkkerluse ajaloo algusest ning minu „rongile hüppamisest“ kui häkkerirong oli läbinud juba palju peatusi ning kogunud hulgaliselt reisijaid. Järgnevalt pööraks tähelepanu mõnele teemale.

Minu arvamus häkkerist ja tema sotsiaalsest tõrjutusest või eemale hoidmisest tänapäeval ei pea enam paika – tuleb ainult kahjuks. Selle on lõpu poole oma töös ka maininud Raymond, kuid see muutub ühe aktuaalsemaks, häkkerid peavad sotsialiseeruma, muidu nad lihtsalt enam IT maailmas läbi ei löö. Kuigi Raymond väidab, et sotsiaalne tõrjutus tuleb ainult kasuks siis mina olen siinkohal teisel arvamusel. Pigem tuleb see just kahjuks. Häkkeri olemusele on vajalik maailma mõistmine ka sellinsena nagu selle tarbijad (mitte häkkerid) seda näevad, pilt on aga visa tekkima kui maailmaga ei suhelda. Tsiteerin Raymondi-t: „Vastasel juhul leiad varsti, et sinu häkkimisenergia kaob kõrvalistesse asjadesse nagu seks, raha ja sotsiaalne tunnustus.“ Seks on pigem edasiviiv jõud kui energia raiskamine. Väga oluline on mõtted vahel saada mujale ning puhata, tulemused on paremad kui nii käituda, üheks väga heaks võimaluseks on just seks. Ma ei alahindaks sellist „tööriista“ mõttetöö turgutajana!

Tahaksin mainida kogu tekstitöö kergelt revolutsiooni ja mässu järgi „lõhnamist“, mitte, et see halb oleks vaid mitmel korral jäi minu tähelepanu sellel pidama. Eks häkkerid ongi kergelt mässumeelsed ning kõikide neid piiravata tegevuste vastu sõditakse aktiivselt. Tooks paar näidet Raymondi tekstist mis hästi konkreetset asjaolu ilmestavad:
  • „...Seega tuleb autoritaarse suhtumise vastu võidelda kõikjal, kus seda kohata võib, et ta sind ja teisi häkkereid ära ei lämmataks....“;
  • „...Niisiis häkkerina käitumiseks peaksid endas arendama instinktiivset vastumeelsust tsensuuri, salatsemise ning jõu ja pettuse kasutamisele vastutusvõimeliste inimeste veenmiseks. Ja sa peaksid suutma ka tegutseda sellele veendumusele vastavalt....“.
Raymond on hästi kirjutanud kirjatöö sisse kontrolli kas ka teised häkkerid on kirjutatust huvitatud. Tänaseks päevaks (sügis 2011) ei ole enam küsimust (tegemist on väga tunnustatud tööga), kuid alguses ootas autor kindlasti tagasisidet ja seda just tema jaoks autoritaarsetelt isikutelt. Eeldan, et mõned häkkeritele suunatud naljad kirjutatus aitasid tal paremat tagasisidet saada just teistelt häkkeritelet, kes nendest naljadest (viitadest) aru said. Üks selline võiks minu meelest olla:
  • „...Tegelikult - mida enam sa suudad vältida C-s programmeerimist, seda viljakam sa oled....“
Lisaks veel natukene mind häirivat asjaolu. Minule isiklikult tundub töös Raymondi (kirjatööst jääb mulje nagu ka kõikide ülejäänud häkkerite) selline upsakus ja üleolevus. Hacker-HOWTO on samaoodi kirjutatud hästi üleolevas võtmes ning kergelt kirjeldab häkkerit kui ebajumalat keda tohib torkida ainult siis kui viimane seda lubab või heaks arvab. Olen nõus, et ilmas on palju rumalaid inimesi kes järjepidevalt rumalustega lagedale tulevad ja ise selle üle uhked on. Täpselt samamoodi aga ei meeldi mulle (isiklik probleem) inimesed kes on uhked ja/või kõrgid ning üleolevad. Natukene jäi sellise käitumise õigustatus häkerluse juures silma. Pigem on häkkerid siiski just vaoshoitud ning tagasihoidilikud.

Viimasena riivas silma tugev programmeerimise ülistamine ning selle sidumine häkkerlusega. Olen selle väitega nõus, tegemist on ajaloolise sümbioosiga, mis on ka täna oluline. Kuid viimaste aastate ja tehnika arenemisega on programeerimisega võrdväärseks kasvanud administreerimine. Just viimane nõuab väga palju tarkust ja häkkimisoskust kuna, internet ja süsteemid on jõudnud massidesse, teenused peavad olema kõrgkäideldavad ning 24/7 kättesaadavad, jne – selle kõige juures tuleb võidelda kräkkeritega. Programmeerija teeb hea asja valmis – on häkker. Administraator peab seda koodi (programeerija loomingu) hoidma töös 24/7, ennetama probleeme, lahendama probleemid nii, et tarbijal teenuse kasutamises katkestust ei tuleks, täiendama, kohandama asju maailma muudatustele, automatiseerima jne jne, planeerima – mõtlema – ennetama – käituma. Ühesõnaga teenuste ja IT tarbimine on muutnud administraatori, programmeerija kõrval vaata et olulisemaks juba. Kui programeerija teeb midagi head on see populaarne ja administraator peab selle töös hoidma igal minutil. Arvestades tänapäevaseid olusid tõstaksin administraatorid programeerijatega samale tasemele. Kumbki ei saa eksisteerita ilma teiseta.

Kokkuvõtteks mulle väga meeldib Raymondi kirjutatu. Lugedes leidsin palju sarnasusi häkkerluse tõekspidamistes ning enda elus. Äkki mul on lootust, vähemalt toetan ma häkkerite kogukonda ja avaldan samamoodi pahameelt kräkkerite poolele.

Mina tänan.

No comments:

Post a Comment